Heb je last van faalangst?

‘Hoe kom je aan faalangst en wat je eraan doen?’, vraag je jezelf misschien af.

Faalangst is een soort angst. Angst bestaat er bij wijze van spreken in alle vormen en kleuren. Iemand kan angst hebben voor iets heel specifiek zoals bijvoorbeeld voor liften, spinnen, sociale contact, relaties,… Wanneer je angst hebt om te falen, uit zich dat vaak in een angst voor afwijzing.  Deze angst kan zich voordoen op veel verschillende terreinen. Daarom wordt er wel eens gesproken over gegeneraliseerde angst. Dat wil zeggen dat de angst zich algemeen voordoet. Faalangst gaat dus om een algemene angst voor afkeuring en afwijzing.

De angst om afgewezen te worden resulteert in faalangst en kan zich voordoen op verschillende terreinen. Bijvoorbeeld op vlak van:

  • studies (slagen/niet slagen)
  • werk (slecht functioneringsgesprek/ontslag krijgen/scheef bekeken worden door collega’s)
  • relaties (bindingsangst/verlatingsangst)

Waarom heeft iemand faalangst?

Faalangst komt enerzijds voort uit een gevoel van onzekerheid. Mensen die faalangst voelen, voelen zich vaak wel eens minderwaardig. Zij schatten hun eigen capaciteiten vaak lager in dan de realiteit. Zij hebben dus onterecht een laag zelfbeeld. Anderzijds kan het ook ontstaan wanneer jouw vertrouwen is geschonden door nare ervaringen die je meemaakte. Zoals bijvoorbeeld emotionele verwaarlozing, seksueel misbruik,…

Waarom kampt iemand met onzekerheid?

Vaak denkt iemand iets niet goed genoeg te kunnen. Niet genoeg te weten. Niet slim genoeg te zijn. Hij/zij is bang om te falen.

Maar daaronder zit vooral vaak het gevoel: ‘Ik ben niet goed genoeg.’

Dat is eigenlijk heel schrijnend. Omdat het dus niet zozeer onzekerheid betreft over eigen kunnen gaat maar over onzekerheid over wie hij/zij als persoon is. Vaak gebeurt het dat deze mensen proberen wel goed genoeg te zijn. Dat trachten ze door veel te willen bereiken en te presteren. Ze leggen de lat erg hoog voor zichzelf en ook voor anderen. En zo ontstaat dan perfectionisme.

Dit kan ook ontstaat wanneer je ervoer dat anderen niet respectvol met jou omgingen als kind. Of als je in een relatie zit waarin jouw partner jou niet waardeert en respecteert voor wie jij bent als persoon.

Kenmerken van angst:

Deze ontstaan doordat je stress ervaart.

  • Verhoging van je hartslag
  • Sneller/oppervlakkiger ademen
  • Spanning in je spieren (= de reactie van het lichaam om zich klaar te maken om te vluchten of te vechten)
  • Je alertheid wordt sterker
  • Je kan hartkloppingen voelen
  • Het kan duizeligheid met zich meebrengen
  • Je temperatuur kan stijgen
  • Misschien begin je te zweten

Specifieke kenmerken van faalangst:

  • Piekeren/zich zorgen maken
  • Negatieve gedachten over zichzelf
  • Innerlijke onrust
  • Blozen
  • Stotteren
  • Trillen/beven
  • Pessimisme/Negatief denken
  • Perfectionisme: Prestatiedruk = het gevoel dat er veel van jou verwacht wordt/veel van zichzelf verwachten
  • Uitstelgedrag: zich niet lang kunnen focussen en taken of activiteiten voor zich uitschuiven
  • Maag-/darmklachten: kramen/misselijk worden/braken
  • Moeilijk keuzes kunnen maken
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Nood hebben aan structuur en duidelijkheid
  • Bang zijn voor complimenten
  • Moeilijk om kunnen met kritiek
  • Zich terugtrekken
  • Black-outs

Hoe faalangst verminderen?

  • Voldoende tijd nemen voor ontspanning (niets doen, mediteren, ademhalingsoefeningen, een bad nemen, saunabezoekje, in de zetel een boekje lezen,…)
  • Voldoende lichaamsbeweging inplannen (sporten, yoga, fietsen, wandelen, rustig tuinieren,…)
  • Goede tijdsplanning maken én je daaraan houden. Werken met deadlines (ifv uitstelgedrag te counteren).
  • Goede werkomgeving creëren met zo weinig mogelijk afleiding (ifv uitstelgedrag te counteren).
  • Leren loslaten. Je kan niet alles onder controle hebben.
  • Een gezond dagritme aanhouden. Vaste tijdstippen om te gaan slapen, op te staan, te eten,…

Behandeling

Een therapeut kan jou helpen zicht te krijgen op de manier waarop jij denkt en welke acties je kan ondernemen in jouw leven om faalangst te verminderen en je zelfvertrouwen weer te laten groeien. Ook Psych-K® kan een meerwaarde zijn bij hardnekkige en belemmerende geloofsovertuigingen. TRE® kan dan weer aangewezen zijn wanneer je lange tijd veel stress hebt ervaren of nog ervaart. Deze stress maakt je lichaam ziek als je deze niet kan kanaliseren. Via TRE® geef je op gebottelde stress een baan om weer uit je lichaam weg te ontladen.

Omschrijving

Wat houdt ons tegen om de persoon te zijn die we willen zijn. Om de dingen te doen die we willen doen? Het antwoord – de basis van alle antwoorden – is angst. Angst om beslissingen te nemen, om auto te rijden, om een bekende op te bellen, maar ook angst om een relatie te beginnen of te beëindigen, om alleen te zijn, om oud te worden… Waaruit onze angst ook bestaat, het is een levensfeit waar niemand aan ontkomt. Angst kan echter ook verlammend werken. Het kan zo leiden tot gevoelens van onzekerheid, frustratie, besluiteloosheid, kwaadheid of hulpeloosheid. En dat is niet nodig! Psychologe Susan Jeffers leert ons de angstgevoelens die ons blokkeren te herkennen, te accepteren en er overheen te stappen. Met begrip en humor leert ze ons stap voor stap die angst weliswaar te voelen, maar tóch die dingen te doen die we eigenlijk willen doen. De adviezen en technieken die ze ons aanreikt zijn gebaseerd op de cursussen die ze geeft en die al duizenden mensen geholpen hebben op de weg naar een beter leven.

Dit boek is ook verkrijgbaar in het Nederlands onder de titel: Niet durven, toch doen.

Omschrijving

De internationale bestseller “Geluk zonder voorwaarden’ van Michael Singer is nu verkrijgbaar als midprice. Hoe kunnen we onszelf bevrijden van negatieve gedachten, herinneringen en ervaringen? Hoe kunnen we ons vrijmaken van de verhalen over onszelf die ons gevangen houden in patronen van angst en vermijdingsgedrag? Het antwoord is verbluffend eenvoudig, laat Michael Singer zien. Er is een ruimte in onszelf, vrij van frustratie en egoïsme, waar we onvoorwaardelijke vreugde en lichtheid ervaren. “Ik kon het niet meer wegleggen, en moest er iedereen over vertellen.’ – Oprah Winfrey in gesprek met Michael Singer

Dit boek is een aanrader wanneer je voelt dat al jouw gedachten je belemmeren. Het boek leert je om de gedachten die je denkt in vraag te stellen. Omdat bij faalangst er vaak negatief gedacht wordt, is dit boek een meerwaarde om te lezen.